pondělí 26. září 2016

Návod na raglánový svetr pletený od shora - z Lace vel.S

Už dřív jsem vkládala návod na raglánový svetr pletený shora.
Ten můžete najít zde
Dnes bych se s Vámi ráda podělila o návod na raglánový svetr z vlny Lace - já použila Lace od Dropsu.
Mám ho upletený již dávno, ale na návod došlo až teď.
Co budete potřebovat: 
Vlnu Lace - já použila Lace od firmy Drops - jehlice č. 3  – jehlice by měla mít delší lanka. Já osobně používám sadu jehlic Knit Pro
Počítadlo řad
4x značkovač – nejsou podmínkou, ale pro začátečnice je doporučuji, aby věděli, kde mají nahazovat před raglánovou linii
No a kolik vlny budete potřebovat?
To pro mě byla velká otázka, kolik budu potřebovat na svetr pro mě - vel. 36 (S).
Takže odpověď je - pro tuto velikost jsem spotřebovala celé jedno přadeno (100g) a kousek z druhého.
Teď jsem koukala, že Drops přestal dělat Lace v přadenech, ale v klubíčkách - takže ty Vám budou stačit 3 ks - opravdu jsem z toho druhého vypletla malý kousek - cca půl rukávu.

Napřed stručný princip pletení raglánového svetru a pak už vložím potřebné údaje pro mnou pletený svetr s Lace.
Hledala jsem, ale nikde jsem nenašla, že by někdo z Lace pletl svetry - ani se nedivím - jde to pomalu, ale výsledek stojí za to. Svetr je lehký a vzdušný.
Opravdu krásný do chladnějších podzimních dní a v zimně jako svetřík do kanceláře je prostě úžasný.

Takže princip pletení  je jednoduchý – v každé sudé řadě nahodíme a v každé liché řadě nahozené oko upleteme hladce nebo anglicky hladce.
Pokud pleteme hladce máme podél raglánové linii dírky – vypadá to zajímavě, hodí se na tuniky, dívčí svetříky či trička.
Při pletení anglicky hladce se dirky netvoří.
No a jak vlastně začneme.
Pro větší velikosti si změříme obvod výstřihu – na sobě nebo podle trička či svetru – v místě, kde chcete, aby byl výstřih – to platí pro rolák. Pokud budete plést svetřík s lemem, tak o kousíček níž. Pokud chcete výstřih větší, změříme si ho v místě, kde výstřih požadujeme.
Poté si z vlny upleteme zkušební vzorek a spočítáme si kolik ok máme na 1cm. Toto číslo poté vynásobíme číslem, které nám vyšlo při měření obvodu. No a dostaneme počet ok potřebných k nahození.
Od tohoto čísla odečteme 4 – 8 ok pro raglánovou linii. Záleží na Vás, jestli chcete mít linii z jednoho či dvou ok. Já osobně většino používám 8 ok pro raglánovou linii.
Počet ok, který nám zbude by měl být dělitelný třemi – rozdělení je takto 1/3 přední díl, 1/3 zadní díl a 1/3 na rukávy (oka na rukáv spočteme tak, že 1/3 očí pro rukáv vydělíme číslem 2). Pokud Vám vyšlo číslo, které není dělitelné třemi, připočteme zbylá oka k přednímu dílu.
Poté už můžeme nahodit. Já jsem většinou začínala uprostřed zadního dílu, ale poslední dva svetry jsem začátek měla na boku.
Já Vám budu popisovat postup pro začátek na boku. Pokud děláte svetr proužkový vypadá to lépe než střídání barev uprostřed zadního dílu. Popis je pro svetr pletený hladce.
Použité zkratky
hl – oko upleteme hladce
zn – značkovač
anghl – oko upleteme anglicky hladce
nah. – nahodíme oko
Poč.řad – počítadlo řad
Takže nahodíme na kruhovou jehlici vypočtený počet ok. A upleteme první řadu hladce. Dávejte si pozor, aby se nahozená oka nepřetočila. 

Doplnění:
Pokud chcete mít svetr s rolákem, lze rolák plést současně ze sedlem nebo až po dokončení.
První varianta se mi osvědčila jako lepší. Takže pokud chcete na svetru rolák, tak nahodíme potřebný počet ok pro výstřih a pleteme bez přidávání požadovaný počet ok a teprve pak začněme rozšiřovat viz 1ř.
1ř. celou pleteme hladce a umístíme značkovače takže pleteme takto: 1hl, umístit poč.řad., pak upleteme hl počet ok pro přední díl, umístíme zn, 2hl (raglánová linie), pak upleteme hl oka rukávu,umístíme  zn, 2hl (raglánová linie), pak upleteme hl počet ok pro zadní díl, umístíme zn, 2hl (raglánová linie), pak upleteme hl oka rukávu, umístíme zn, 1hl – a máme 1řadu
Od druhé řady budeme plást raglán a to tak.
2ř. 1hl, poč.řad., nah., pak upleteme hl počet ok pro přední díl, nah, zn, 2hl (raglánová linie) nah, pak upleteme hl oka rukávu, nah, zn, 2hl (raglánová linie) nah, pak upleteme hl počet ok pro zadní díl, nah, zn, 2hl (raglánová linie) nah, pak upleteme hl oka rukávu, nah,zn, 1hl –takto jsme upletli 2řadu.
3ř. 1hl, poč.řad., nahozené  oko upleteme anghl., pak upleteme hl počet ok pro přední díl, nahozené  oko upleteme anghl, zn, 2hl (raglánová linie) nahozené  oko upleteme anghl, pak upleteme hl oka rukávu, nahozené  oko upleteme anghl, zn, 2hl (raglánová linie) nahozené oko upleteme anghl pak upleteme hl počet ok pro zadní díl, nahozené  oko upleteme anghl, zn, 2hl (raglánová linie) nahozené  oko upleteme anghl, pak upleteme hl oka rukávu, nahozené oko upleteme anghl, zn 1hl –takto jsme upletli 3 řadu
Další řady pleteme jako 2ř a 3 ř. tak dlouho, dokud nemáme dostatečně dlouhou raglánovou linii – záleží na tom, jak chcete mít široký rukáv. Doporučuji během pletení zkoušet. 
Jakmile jsme dosáhli potřebné šířky, odložíme oka rukávů (já odkládám  na pomocná lanka od jehlic, dříve jsem opatrně rukávová oka přendala na na kousek vlny a zavázala.)
 A dále pleteme tělo v kruhových řadách do požadované délky a poté volně uzavřeme. Pokud budete chtít dělat rantl nezapomeňte na něj aby svetr pak nebyl moc dlouhý.
Pak se vrátíme k rukávům. Ty můžeme plést dvojím způsobem a to
- buď klasicky a to jak lícovou tak rubovou stranu a po dokončení požadované délky ukončit a následně hotové rukávy sešít
-nebo v kruhových řadách.
U obou případů musíme rukávy zužovat. Já to dělám v každé 5 řadě.
A jelikož pletu rukávy v kruhových řadách tak to dělám takto – spletu první dvě oka a pak poslední dvě oka. První dvě oka spletu hladce a poslední dvě oka přetažením – předposlední oko sejmu, poslední upletu hladce, a pak sejmuté přetáhnu.
Pokud se to některé zdálo složité, tak může plést klasicky a to tak, že upleteme v lícové řadě krajové oko, pak dvě oka splete hladce, doplete až před konec a 3 oko od konce sejme, předposlední uplete hladce, sejmuté oko přetáhne a pak má krajové oko. Rubovou stranu pleteme jak se jeví.
Jakmile upleteme požadovanou délku rukávu i s rantlem volně uzavřeme.
Druhý rukáv upleteme stejně jako první.
No a pak můžeme nosit.

No a teď slíbené údaje pro velkost 36(S)
Zde najdete svetr.
 
ještě jednou použité zkratky

hl – oko upleteme hladce
zn – značkovač
anghl – oko upleteme anglicky hladce
nah. – nahodíme oko
Poč.řad – počítadlo řad

Nahodíme 130 ok umístíme značkovač a spojíme do kruhu. Pleteme 5 cm rantl - 1hl, 1obr, poté pleteme celý svetr hladce.
Pak rozdělíme takto -
1ř. poč. řad přendáme z levé na pravou jehlice a upleteme 21 ok. hladce-půlka zadního dílu- nahodíme, umístíme zn upleteme 1 oko hladce, nahodíme, pak pleteme 21 ok hladce - rukáv - nahodíme, umístíme zn, 1 oko hladce, nahodit, 42 ok hladce - přední díl - nahodit, umístit zn, 1 oko hladce, nahodit, upleteme 21 ok hladce - rukáv - nahodit, umístit zn, 1 oko hladce, nahodit a dopleteme 21 ok  dostaneme se k počítadlu řad.
2ř. pleteme hladce - nahozená oka pleteme hladce nebo hladce anglicky - dle toho zda chceme mít podél raglánové linie dírky či nikoliv.
Dále pleteme
liché řady - od poč. řad - hladce až k prvnímu zn - před ním nahodit, přendat zn, 1oko hladce, nahodit, hladce až k dalšímu zn, před ním opět nahodit, přendat zn, 1 oko hladce, nahodit - toto opakujeme do konce řady
sudé řady - oka pleteme hladce - nahozená oka pleteme hladce nebo hladce anglicky.
Až máme raglánovou linii dlouhé 19 cm (raději zkuste zda vám bude stačit) , tak oka přestaneme přidávat a začneme plést zvlášť rukávy a zvlášť tělo.
Pleteme hladce až k prvnímu značkovači - zn odstraníme a oko za zn upleteme hladce, oka rukávu dáme na pomocnou jehlici nebo očky provlékneme vlnu a svážeme a zatím nepleteme - pak pleteme dále přední díl až k značkovači. Zn odstraníme a oka pro druhý rukáv dáme na pomocnou jehlici nebo očky provlékneme vlnu a svážeme. Pak dopleteme hl k poč. řad.
No a déle pleteme stále rovně tělo - já 47 cm - pak jsem začala plést rantl 1hl, 1 obr. - 5 cm ( ale opět záleží na Vás, jak dlouhý svetr chcete mít). Poté oka volně uzavřeme.
No a následuje rukáv - na jehlici přendáme odložená oka, nabereme v průramcích ještě 6 očí a pleteme.
Já jsem každých 5cm ve středu rukávy ubírala - celkem 9x.
Rukáv jsem pleteme hladce 59 cm a pak opět rantl 5 cm.
Druhý jsem pletla stejně jako první.

Snad jsem to napsala dostatečně srozumitelně. Návody se zatím učím psát.
Pokud budete mít nějaký dotaz, napište, ráda Vám odpovím.


Žádné komentáře:

Okomentovat