středa 19. dubna 2017

Návod na pletené ponožky na jedné kruhové jehlici od špičky

Jako dárek (opožděný ) k 4 narozeninám blogu bych Vám ráda nadělila návod na ponožky - jak je pletu já - obě najednou od špičky na jedné kruhové jehlici.
Původně jsem myslela, že nafotím postup, jak pletu a vložím tyto obrázky i s popisem na blog. Ale nepovedlo se to a  tak jsem to vymyslela jinak.
Vložím obrázky z internetu i s odkazy a okomentuji je, jak to dělám já.
A také vložím tabulku velikostí ponožek.


Takže pokud chcete takovéto ponožky - Samovzorovací příze Vlnap
Nebo takovéto - tzv. zbytkáče

 tak s chutí do toho.


Co budete potřebovat:  
  •        já používám počítadlo řad  - kvůli označení, kde je začátek řady první ponožky a pak si na něm počítám kolikrát jsem přidala pro patu.
  •        dále kruhovou jehlici s delším lankem - vel.č3
  •        no a co je hlavní ponožkovou vlnu - já pletu ze Sportiva od Vlnapu, ale můžete použít jakoukoliv ponožkovou přízi (Drops Fabel,Schopel-Wolle Admiral, Schachenmayer Regia a další) - pozor budete potřebovat 2 klubíčka.
Na jeden pár ponožek stačí 100g klubíčko.
Já osobně kupuji dvě klubíčka samovzorovací vlny, abych nemusela dělit klubíčko na půlku a hledat stejný sled barvičky. Pokud budete plést jedno barevné, tak prostě odmotáte půlku klubka a pletete.
Nebojte se, neprodraží se Vám to. Pokud koupíte dvě samovzorovací klubka vyjde Vám to na 4 ponožky - jedny dámské vel. 39/40, jedny pánské vel. 42/43 a dvoje dětské vel. 34/35 a 30/31 (vyzkoušeno). No a pokud něco zbude, tak můžete uplést tzv. ZBYTKÁČE - jaké teď pletu já.

pozn: u popisu budu psát i počet ok potřebných pro velikosti dětské/dámské/pánské.
Jinak všechno bude podrobně rozepsáno v  tabulkách na konci návodu. 

Dětské mám vyzkoušené pro velikosti 24-35
Dámské pro velikosti 35-40
Pánské pro velikosti 40-44
Pokud má někdo širší nohu tak raději počet ok průběžně měřte, ale mě tento počet ok zatím seděl.

Takže začínáme 

Návod jak začít je ze stránky - https://www.beletrie.eu viz zde.

Začátek - uděláme pohyblivý uzlík a ponecháme konec příze dlouhý asi 35 cm. Smyčku uzlíku navlečte na jednu jehlici.Tato počáteční smyčka se počítá jako první oko.



Obě jehlice držíme společně v pravé ruce tak, aby špičky jehlic směřovaly vlevo. Jehlice s počátečním okem máme nahoře a prázdná jehlice je dole. Obě nitě příze visící dolů z počáteční smyčky by měly vést po té straně dolní jehlice, která je od vás dále.Přidržujte přízi levou rukou tak, aby konec příze šel přes ukazováček a pracovní nit (tj. nit, která vede ke klubíčku) aby šla přes palec.

Teď budeme pracovat s dolní jehlicí. Na dolní jehlici udělám smyčku tak, že konec příze směřující na ukazováček povedete pod dolní jehlicí - okolo dolní jehlice nahoru a potom dolů mezi oběma jehlicemi. Jemně smyčku utáhněte okolo jehlice.

Pak totéž uděláme na horní jehlici a to takto. Uděláme smyčku na horní jehlici tak, že pracovní nit na palci povedete směrem od sebe, okolo horní jehlice nahoru a potom dolů mezi oběma jehlicemi. Smyčku jemně utáhněte okolo jehlice.



Pokračujeme v nahazování ok střídavě na dolní a horní jehlici, jak je popsáno viz výše až do té doby než máme nahozený potřebný počet ok pro jednu ponožku.



Vezmeme druhé klubíčko a nahodíme na druhou ponožku stejně jako na první.


Počet ok nahození  12/16/18

Poté jehlice otočíme tak, aby špičky jehlic směřovali doprava. Opatrně vytáhneme horní jehlici a začneme plést první řadu hladce. Přepleteme nahozený počet ok první ponožky (nártová část), pozor nezapomenout změnit klubíčku, pleteme nártová část druhé  ponožky, pak práci otočíme a pleteme chodidlovou část ponožek.
No a máme první řadu hotovou.

Teď druhá řada.
Já si dám mezi první a druhé oko značkovač - abych věděla kde začínají řady a také si pomocí toho počítám počet nahození pro patu.
Od druhé řady budeme přidávat a to v každé druhé řadě a to tak dlouho, až budu mít požadovaný počet ok - můžete si to v průběhu pletení zkoušet nebo se můžete kouknout na tabulky viz dole.

No a jak přidáváme.
Napřed použijeme levé přidání viz obr.
Uplete první oko hladce (přendáme značkovač z levé jehlice na pravou), pak nabereme levou jehlicí zezadu dopředu níže ležící smyčku a upleteme ji hladce - máme přidáno první oko.

Dále pletu hladce až k předposlenímu oku.
Zde použijeme pravé přidání.
Upleteme předposlední oko  a pak  levou jehlicí zepředu nabereme níže ležící smyčku a upleteme ji hladce a máme nahozená dvě oka.

 zdroj obrázků - Sabrina ponožky special

Takže teď máme hotovu první ponožku - nártovou část a stejně upleteme u druhé ponožky nártovou část. Na každé ponožce jsem takto přidali 2 oka.
Otočíme a to samé pletu i na chodidlové části obou ponožek.
Takto jsem přidali na každé ponožce 4 oka.

Třetí řadu pleteme hladce bez přidávání.

Každou další sudou řadu přidáváme 4 oka a každou lichou řadu pleteme hladce bez přidávání.

Tvarujeme takto špičku a přidáváme až do požadovaného počtu ok 44/52/58.

Jakmile dosáhnu požadovaného počtu ok pletu rovně - tedy bez přidávání.
viz tabulky.


Až dopleteme požadovanou velikost, tak začneme přidávám v nártové části a to stejně, jako když jsem tvarovala špičku v každé druhé řadě a to 5/7/7.

S třetím přidáním pro nárt začnu přidávat pro patu.
Přidání pro nárt i patu ukončíme stejně.

Pak začneme tvarovat patu.
Upletu všechna oka nártu první ponožky, pak upletu všechna oka nártu druhé ponožky a práci otočím.
Jsme na patě.
Teď si propočítáme počet ok před a za  poklop a to tak, že od celkového počtu  ok odečtu oka poklopu (viz tabulky) a co nám zbude vydělím dvěma - tím získáme počet ok, které budeme ujímat "X"
Takže upleteme hladce počet ok "X" a pak oka poklopu 11/17/19 a poslední oko poklopu spleteme hladce s dalším okem. Práci otočíme a pleteme obrace počet ok poklopu až k předposlednímu a poslední oko spleteme obrace s dalším okem. Práci otočíme a postupujeme stejně jako v předchozí řadě a to až do doby, než nám na jehlici zbude počet ok poklopu 12/18/20. Přepleteme hladce a stejným způsobem upleteme patu druhé ponožky.

Poté bychom měli na jehlicích mít stejný počet ok jako po vypracování špičky 44/52/58.
No a teď pleteme opět v kruhových řadách hladce.

Výška ponožky je již na Vás - můžete uplést nízké, normální nebo podkolenky - u těch ale pozor. U podkolenky musíte začít přidávat přes lýtka - bohužel neporadím neb jsem podkolenky ještě nepletla.
Nezapomeňte na rantel - ten já dělám 1hl+1obr.


Tabulka velikostí

Dětské ponožky

Dívčí a dámské

Chlapecké a pánské
Rozdělení na skupiny berte prosím orientačně.
Lze i kombinovat. Záleží na velikosti a tloušťce nohy.
Velikost 20-23 jsem odhadla - takto malé ponožky jsem zatím nepletla, tak pokud budete plést tyto velikosti, tak raději v průběhu pletené poměřujte.
Totéž platí i pro velikost 44/45.

Pokud by něco bylo nesrozumitelné napište mi to prosím do komentáře - opravím a dovysvětlím.
Snad se Vám návod bude hodit.
V psaní návodů nejsem moc velký profík.

Krásné pletení
















2 komentáře:

  1. Dobry deň. Vášmu návodu som sa veľmi potešila. Cez víkend skúsim z klbiek,ktoré mám a až keď to zvládnem určite si objednám ponožkovú priadzu.Dakujem za návod a tiež Vašu ochotu a čas.Prajem pohodový deň. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.
      Bylo to psané také tak trochu pro mě. Většinou papíry někde postrácím. Už jsem si poznámky 2x kopírovala a teď to konečně budu mít na jenom místě.
      Krásné pletení.
      T.

      Vymazat