středa 19. dubna 2017

Návod na pletené ponožky na jedné kruhové jehlici od špičky

Jako dárek (opožděný ) k 4 narozeninám blogu bych Vám ráda nadělila návod na ponožky - jak je pletu já - obě najednou od špičky na jedné kruhové jehlici.
Původně jsem myslela, že nafotím postup, jak pletu a vložím tyto obrázky i s popisem na blog. Ale nepovedlo se to a  tak jsem to vymyslela jinak.
Vložím obrázky z internetu i s odkazy a okomentuji je, jak to dělám já.
A také vložím tabulku velikostí ponožek.


Takže pokud chcete takovéto ponožky - Samovzorovací příze Vlnap
Nebo takovéto - tzv. zbytkáče

 tak s chutí do toho.


Co budete potřebovat:  
  •        já používám počítadlo řad  - kvůli označení, kde je začátek řady první ponožky a pak si na něm počítám kolikrát jsem přidala pro patu.
  •        dále kruhovou jehlici s delším lankem - vel.č3
  •        no a co je hlavní ponožkovou vlnu - já pletu ze Sportiva od Vlnapu, ale můžete použít jakoukoliv ponožkovou přízi (Drops Fabel,Schopel-Wolle Admiral, Schachenmayer Regia a další) - pozor budete potřebovat 2 klubíčka.
Na jeden pár ponožek stačí 100g klubíčko.
Já osobně kupuji dvě klubíčka samovzorovací vlny, abych nemusela dělit klubíčko na půlku a hledat stejný sled barvičky. Pokud budete plést jedno barevné, tak prostě odmotáte půlku klubka a pletete.
Nebojte se, neprodraží se Vám to. Pokud koupíte dvě samovzorovací klubka vyjde Vám to na 4 ponožky - jedny dámské vel. 39/40, jedny pánské vel. 42/43 a dvoje dětské vel. 34/35 a 30/31 (vyzkoušeno). No a pokud něco zbude, tak můžete uplést tzv. ZBYTKÁČE - jaké teď pletu já.

pozn: u popisu budu psát i počet ok potřebných pro velikosti dětské/dámské/pánské.
Jinak všechno bude podrobně rozepsáno v  tabulkách na konci návodu. 

Dětské mám vyzkoušené pro velikosti 24-35
Dámské pro velikosti 35-40
Pánské pro velikosti 40-44
Pokud má někdo širší nohu tak raději počet ok průběžně měřte, ale mě tento počet ok zatím seděl.

Takže začínáme 

Návod jak začít je ze stránky - https://www.beletrie.eu viz zde.

Začátek - uděláme pohyblivý uzlík a ponecháme konec příze dlouhý asi 35 cm. Smyčku uzlíku navlečte na jednu jehlici.Tato počáteční smyčka se počítá jako první oko.



Obě jehlice držíme společně v pravé ruce tak, aby špičky jehlic směřovaly vlevo. Jehlice s počátečním okem máme nahoře a prázdná jehlice je dole. Obě nitě příze visící dolů z počáteční smyčky by měly vést po té straně dolní jehlice, která je od vás dále.Přidržujte přízi levou rukou tak, aby konec příze šel přes ukazováček a pracovní nit (tj. nit, která vede ke klubíčku) aby šla přes palec.

Teď budeme pracovat s dolní jehlicí. Na dolní jehlici udělám smyčku tak, že konec příze směřující na ukazováček povedete pod dolní jehlicí - okolo dolní jehlice nahoru a potom dolů mezi oběma jehlicemi. Jemně smyčku utáhněte okolo jehlice.

Pak totéž uděláme na horní jehlici a to takto. Uděláme smyčku na horní jehlici tak, že pracovní nit na palci povedete směrem od sebe, okolo horní jehlice nahoru a potom dolů mezi oběma jehlicemi. Smyčku jemně utáhněte okolo jehlice.



Pokračujeme v nahazování ok střídavě na dolní a horní jehlici, jak je popsáno viz výše až do té doby než máme nahozený potřebný počet ok pro jednu ponožku.



Vezmeme druhé klubíčko a nahodíme na druhou ponožku stejně jako na první.


Počet ok nahození  12/16/18

Poté jehlice otočíme tak, aby špičky jehlic směřovali doprava. Opatrně vytáhneme horní jehlici a začneme plést první řadu hladce. Přepleteme nahozený počet ok první ponožky (nártová část), pozor nezapomenout změnit klubíčku, pleteme nártová část druhé  ponožky, pak práci otočíme a pleteme chodidlovou část ponožek.
No a máme první řadu hotovou.

Teď druhá řada.
Já si dám mezi první a druhé oko značkovač - abych věděla kde začínají řady a také si pomocí toho počítám počet nahození pro patu.
Od druhé řady budeme přidávat a to v každé druhé řadě a to tak dlouho, až budu mít požadovaný počet ok - můžete si to v průběhu pletení zkoušet nebo se můžete kouknout na tabulky viz dole.

No a jak přidáváme.
Napřed použijeme levé přidání viz obr.
Uplete první oko hladce (přendáme značkovač z levé jehlice na pravou), pak nabereme levou jehlicí zezadu dopředu níže ležící smyčku a upleteme ji hladce - máme přidáno první oko.

Dále pletu hladce až k předposlenímu oku.
Zde použijeme pravé přidání.
Upleteme předposlední oko  a pak  levou jehlicí zepředu nabereme níže ležící smyčku a upleteme ji hladce a máme nahozená dvě oka.

 zdroj obrázků - Sabrina ponožky special

Takže teď máme hotovu první ponožku - nártovou část a stejně upleteme u druhé ponožky nártovou část. Na každé ponožce jsem takto přidali 2 oka.
Otočíme a to samé pletu i na chodidlové části obou ponožek.
Takto jsem přidali na každé ponožce 4 oka.

Třetí řadu pleteme hladce bez přidávání.

Každou další sudou řadu přidáváme 4 oka a každou lichou řadu pleteme hladce bez přidávání.

Tvarujeme takto špičku a přidáváme až do požadovaného počtu ok 44/52/58.

Jakmile dosáhnu požadovaného počtu ok pletu rovně - tedy bez přidávání.
viz tabulky.


Až dopleteme požadovanou velikost, tak začneme přidávám v nártové části a to stejně, jako když jsem tvarovala špičku v každé druhé řadě a to 5/7/7.

S třetím přidáním pro nárt začnu přidávat pro patu.
Přidání pro nárt i patu ukončíme stejně.

Pak začneme tvarovat patu.
Upletu všechna oka nártu první ponožky, pak upletu všechna oka nártu druhé ponožky a práci otočím.
Jsme na patě.
Teď si propočítáme počet ok před a za  poklop a to tak, že od celkového počtu  ok odečtu oka poklopu (viz tabulky) a co nám zbude vydělím dvěma - tím získáme počet ok, které budeme ujímat "X"
Takže upleteme hladce počet ok "X" a pak oka poklopu 11/17/19 a poslední oko poklopu spleteme hladce s dalším okem. Práci otočíme a pleteme obrace počet ok poklopu až k předposlednímu a poslední oko spleteme obrace s dalším okem. Práci otočíme a postupujeme stejně jako v předchozí řadě a to až do doby, než nám na jehlici zbude počet ok poklopu 12/18/20. Přepleteme hladce a stejným způsobem upleteme patu druhé ponožky.

Poté bychom měli na jehlicích mít stejný počet ok jako po vypracování špičky 44/52/58.
No a teď pleteme opět v kruhových řadách hladce.

Výška ponožky je již na Vás - můžete uplést nízké, normální nebo podkolenky - u těch ale pozor. U podkolenky musíte začít přidávat přes lýtka - bohužel neporadím neb jsem podkolenky ještě nepletla.
Nezapomeňte na rantel - ten já dělám 1hl+1obr.


Tabulka velikostí

Dětské ponožky

Dívčí a dámské

Chlapecké a pánské
Rozdělení na skupiny berte prosím orientačně.
Lze i kombinovat. Záleží na velikosti a tloušťce nohy.
Velikost 20-23 jsem odhadla - takto malé ponožky jsem zatím nepletla, tak pokud budete plést tyto velikosti, tak raději v průběhu pletené poměřujte.
Totéž platí i pro velikost 44/45.

Pokud by něco bylo nesrozumitelné napište mi to prosím do komentáře - opravím a dovysvětlím.
Snad se Vám návod bude hodit.
V psaní návodů nejsem moc velký profík.

Krásné pletení
















9 komentářů:

  1. Dobry deň. Vášmu návodu som sa veľmi potešila. Cez víkend skúsim z klbiek,ktoré mám a až keď to zvládnem určite si objednám ponožkovú priadzu.Dakujem za návod a tiež Vašu ochotu a čas.Prajem pohodový deň. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.
      Bylo to psané také tak trochu pro mě. Většinou papíry někde postrácím. Už jsem si poznámky 2x kopírovala a teď to konečně budu mít na jenom místě.
      Krásné pletení.
      T.

      Vymazat
  2. Milá Terezko, jsi poklad, další ponožky dopleteny a nahozeny zas na jiné. Vždy se hodí buď doma nebo jako dárek. A vždy se kouknu zde, jak začít.
    Krásný čas.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohunko nejenom ma doma se ponožky hodí.
      Teď jsem je začala nosit i do kozaček neb v práci se nesmíme přezouvat do domácí obuvy a trávit celý den v teplých kozačkách je děs. Takže do práce tenké kozačky s teplou ponožkou, v práci sundat a opět nandat na cestu domů. Zlaté pletené ponožky. Teplé a krásně se vejdou do kozaček.

      Vymazat
  3. Vy jste zlatíčko, tenhle návod je dokonalý a opravdu blbovzdorný, to zvládnu i já...
    Velký dík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač. Je u mě léty prověřený a mnoha ponožkami vyzkoušený.
      Tereza

      Vymazat
  4. Já nosím v zimě také teplé ponožky. Pořád mi je zima na nohy, tak jsem si objednala vlněné ponožky a ty jsou jediné, které mě zahřejí. Oblečení z vlny jsem si oblíbila už kdysi, ale ponožky mě nenapadlo koupit, až vloni a je to super, když člověku není zima od noh :-) .

    OdpovědětVymazat
  5. To je fakt parádní návod, mockrát díky! Já s pletením teď poslední dobou po večerech tak trochu experimentuji. Ponožky jsem teda ještě nezkoušela, ale ráda bych to zkusila. Zrovna předevčírem jsem se na internetu dívala na nějaké ponožková pletací příze a vidím to tak, že asi brzy objednám a pustím se do toho. Vypadá to, že to nebude až tak složité, myslím si, že bych to zvládnout mohla. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Pozor, pletení ponožek je hrozně návykové. Jak jednou začnete, tak nebudete vědět kdy přestat. Ponožkové příze jsou tak krásné a je jich tolik na výběr.
    T.

    OdpovědětVymazat