pátek 27. května 2016

Pletený kabátek Stella Marina od Dropsu aneb úprava jejich návodu

Free Pattern
Tento kabátek od firmy Drops jsem si chtěla uplést už hodně dlouho.
Líbila se mi barevná kombinace v návodu
Návod najdete zde na stránkách firmy Drops
No a jeho vznik provázelo hodně nesnází.

První byl nákup vlny.
Mám ráda modrou, ale nenašla jsem modrou Alpacu - přestala se vyrábět.
Tak jsem vybrala jinou barevnou kombinaci a pro jistotu jsem napsala do komentářů, zda se tyto dvě barvy hodí k sobě.
To bylo 15. října 2015.
Čekala jsem a čekala na odpověď, ale marně.
Tak jsem nakonec čekání nevydržela, prohledala syslírnu a vytáhla béžovou Alpacu a dokoupila Cotton Viscose taktéž v béžové barvě.
Odpovědi jsem se sice dočkala, ale přišla pozdě a to až 3. března 2016.
Docela mě to mrzelo, modrá je moje srdcovka, ale na druhou stranu jsem ušetřila za Alpacu a syslíma se mi malinko zmenšila.
No a tímto začala výroba tohoto kabátku.

První zádrhel při pletetí přišel po přečtení návodu - velikost jehlic.
Posuďte sami
V návodu je toto:
DROPS KRÁTKÉ PONOŽKOVÉ JEHLICE a DROPS KRUHOVÉ JEHLICE č. 6 (40, 60, 80 cm) – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 15 ok x 22 řad vzorem (přední a zadní díl) a 15 ok x 19 řad lícovým žerzejem (rukávy) dvojitou přízí = 1 vlákno Cotton Viscose + 1 vlákno Alpaka = 10 x 10 cm.
OK
Připravila jsem si kruhovou jehlici č.6 - krátké ponožkové jehlice nevlastním nerada pletu na ponožkových jehlicích. Vše pletu na kruhové.
No a když jsem četla dál, tak v návodu je toto:
PŘEDNÍ A ZADNÍ DÍL:
Kabátek je pletený v kruhových řadách od středu na zadním díle. Dvojitou přízí = 1 vlákno Cotton Viscose + 1 vlákno Alpaka nahodíme na krátké ponožkové jehlice č. 5 8 ok, oka rozdělíme na 4 jehlice. Pleteme vzorem podle schématu M. 1 – viz popis výše. V každé druhé řadě přidáme dle vzoru 8 ok – v okamžiku, kdy je na ponožkových jehlicích dostatečný počet ok převedeme práci na kruhovou jehlici. 
Máme nahodit na ponožkové jehlice č.5. Tak které mám vlastně použít. Jehlice č.5 nebo č.6.
Koukala jsem na ostatní jazykové mutace a tam jsou č.6. Takže jsem to vzala č. 6 a pletla. Tedy já nahodila na č.5, upletla 2 řady a přendala na č.6 - lépe se mi pletly první dvě řady.
Tak to bych měla.
Pak jsem pletla vzoru.
Šlo to OK.
Tedy šlo až do doby, než jsem nějak v jedné řadě špatně nahodila a musela jsem párat.
No nic.
Nahodila jsem znovu a dostala se k průramkům.
Tak byla druhá nejasnost.

V návodu je toto:
VELIKOST S/M: Průramky tvarujeme od šipky na schématu: 1x nahodíme, 2 oka spleteme hladce, 1x nahodíme (3 první okýnka na schématu). 21 ok upleteme hladce a odložíme na odlišnou přízi (tato příze bude později odstraněna a rukáv budeme plést směrem k zápěstí). 63 ok upleteme podle vzoru, dalších 21 ok upleteme hladce a odložíme na odlišnou přízi (= druhý průramek). Dále pleteme podle vzoru.
Když si to člověk přečte, tak je to jasné.
Odložila jsem 2x 21 ok a pletla vesele další řadu.
No a když jsem pletla 3 řadu tak už mi nevycházel vzor. A rukávy při zkoušení mi byly malinko užší.
Tak jsem rozpárala 3 řady a znovu.
Tentokrát jsem vzala více ok - celou 1/8.
Upletla jsem další 3 řady a pořád mi byly malé rukávy.
Tak jsem zběžně prolistovala komentáře a několik pletařek se na to ptalo, ale nic moc odpovědi.
Ptát se mi po zkušenosti nechtělo. Čekat z odpovědí 4 měsíce se mi opravdu nechtělo, nehledě na to, že jsem zjistila, že jedna česká pletařka se odpovědi nedočkala vůbec. Chtěla vědět, jak má kabátek zmenšit na vel. XS.
No nic.
Takže jsem si znovu přečetla návod a tentokrát až do konce a tam jsem našla toto:
V poslední kruhové řadě schématu oka uzavřeme. V kruhové řadě uzavíráme celkem 448-496-544 o. Díl měří asi 50-55-60 cm od středu (=100-110-120 cm v průměru).
Tak jsem začala počítat. 448 ok jsem vydělila počtem ok v poslední řadě vzoru a vyšlo mi číslo 8.
A také jsem si přečetla návod na rukáv a tam stojí toto:
RUKÁV:
Na jehlici vrátíme odložená oka. Rukáv pleteme v řadách dokola, směrem k zápěstí. Ve středu řady přízi rozstřihneme a na dvě jehlice oka nabereme (následně odlišnou přízi vytáhneme) = 21-26-30 ok na každé jehlici. Všechna oka přesuneme na krátkou kruhovou jehlici = 42-52-60 ok. Nabereme 4. nová oka, oka nabíráme ve vrcholu rukávu, v místě, kde jsou si oba rukávy nejblíže – a 2. nová oka nabereme v podpaží = 48-58-66 ok.
Takže už jsem věděla, kde je zakopaný pes.
Ono se sice 21 ok odložíme, ale v následující řadě je musíme znovu nahodit, abychom dostali 42 ok pro rukáv.
Což z návodu není až tak jednoduché pochopit.
Takže jsem začala u šipky znovu. 21 ok jsem přesunula na pomocné lanko, dopletla dle návodu, v další kruhové řadě jsem pletla oka jak se jeví a na začátku rukávu jsem nahodila 21 ok a spojila z druhou stranou. Totéž jsem udělala u druhého rukávu. V další kruhové řadě jsem pletla už podle schématu.
Jinak dále už to šlo hladce.
Nemusela jsem už nic vymýšlet.
Jen rukávy jsem si malinko předělala. Pletla jsem hladce cca až do konce a vzor M2 jsem pletla jenom posledních 22 řad. Líbil se mi krátký.
No a tady je můj výsledek.
Více o něm zde.
 
Když jsem dopletal, tak jsem si řekla, že už nikdy více, ale jak se říká nikdy neříkej nikdy.
Té mé cácorce se líbí a tak bude mít kabátek i ona.

Žádné komentáře:

Okomentovat